Jakość obsługi pacjentów

Zgodnie z wytycznymi standardów akredytacyjnych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych oraz funkcjonowania podmiotów leczniczych wykonujących inwazyjne procedury zabiegowe i operacyjne, opisanymi w najnowszym Obwieszczeniu Ministra Zdrowia (28 października 2015 r.), każdy podmiot leczniczy może ubiegać się o akredytację, która potwierdzi spełnianie przez daną placówkę standardów funkcjonowania i udzielania świadczeń zdrowotnych. Akredytacji udziela specjalna komisja biorąca pod uwagę różnorodne czynniki opisane w Obwieszczeniu. Jednym z warunków otrzymania akredytacji jest branie pod uwagę opinii pacjentów i regularnie (co najmniej raz do roku) badanie jakości udzielenia świadczeń zdrowotnych. Ma to stanowić bezpośrednie źródło informacji o aktualnie udzielanej opiece zdrowotnej i wskazywać, które problemy powodują niższą jakość. Ponieważ badania opinii pacjentów prowadzone przez same placówki medyczne byłyby narażone na nieobiektywność, muszą one zostać przeprowadzone przez profesjonalne firmy specjalizujące się w badaniach opinii.

Od czego się zaczyna

Placówka medyczne jedynie udostępnia dane kontaktowe pacjentów, ponieważ badania ankietowe pacjentów muszą zostać przeprowadzone po wypisie pacjenta ze szpitala, czy innego podmiotu medycznego. Pozostałe czynności należą do firmy badawczej, która na podstawie wskazań Ministerstwa Zdrowia dopracowuje metodologię, w tym narzędzie badawcze i realizuje badanie w terenie, a więc proces nazywający się ankietyzacja pacjentów. Musi to być firma, która ma ogromne doświadczenie w badaniach opinii i to na poziomie ogólnopolskim. Pacjent zostaje powiadomiony o celu badania i jego istotności, musi także wyrazić zgodę na udział w nim i na przechowanie danych kontaktowych. Następnie odpowiada na pytania dotyczące responsywności personelu medycznego na psychologiczne potrzeby pacjenta, oceny konsumenckiej jakości opieki, skuteczności leczenia, skuteczności leczenia bólu, ogólnej oceny satysfakcji. Dzięki temu, że pacjent został już wypisany z placówki, czuje się bezpiecznie i anonimowo, co zapewnia wiarygodność udzielanych odpowiedzi i rzetelność całego projektu badawczego. Jednak od wypisu nie może minąć zbyt dużo czasu, np. po pół roku pacjent już nie będzie pamiętał szczegółów i może zrezygnować z udziału w badaniu.

Jak wygląda ten proces

Tylko pacjenci mogą w pełni ocenić pobyt w danej placówce, warunki, jakie w niej napotkali, jakość obsługi przez personel. Oprócz tego, że zdania z ankiety pacjentów wpłynie na udzielenie – lub nie – akredytacji danej jednostce, w przyszłości może mieć decydujący wpływ w procesie udzielania placówkom medycznym dodatkowej pomocy finansowej. Instytucje, które nie poprawiają jakości udzielanych świadczeń, będą znajdowały się w gorszej sytuacji od tych, które wyników badań użyją do ulepszania swojej pracy. Dlatego warto zainwestować w badania ankietowe pacjentów szpitala i wprowadzanie zmian w działaniu placówki na podstawie uzyskanych od pacjentów danych.